Legetøjsforskning er tilgængelig på borneliv.dk
Udvikling for både børn og voksne kommer gerne gennem leg og legetøj, også selvom vi ikke nødvendigvis længere kalder det legetøj. Jørn Martin Steenhold har gennem sin legetøjsforskning set på, hvordan børn udvikler sig gennem forskellige lege. Hans forskning er tilgængelig på borneliv.dk, der også inkluderer essays og forklaringer af de bøger, han har skrevet.
Legetøjsforskning på Børneliv viser leg som en livsproces
Børn udvikler forskellige sider af dem selv gennem lege. Det er netop noget af det, du kan læse om på Børneliv, en hjemmeside der indeholder Jørn Martin Steenholds forskning. Legetøjsforskning har sat fokus på børns interesser. Der forklares dog først, hvad legetøj egentlig er, og hvorfor beskrivelsen i den danske ordbog ikke er fyldestgørende. Steenhold går i dybden i legetøjsforskning, hvor der dog mest er sat fokus på børn. Det er dog stadig vigtigt at pointere, at definitionen på legetøj bør ændres, så der tages højde for en universel betydning. Herfra fortsætter legetøjsforskningen med at beskrive modeller samt forklare, hvor stort et begreb ”legetøj” egentlig er. Modellerne, der beskrives i legetøjsforskning, dækker en række forskellige konkrete fænomener. Det handler altså om meget mere end legetøj – det handler om, hvordan leg er en livsproces, og om hvordan legen aldrig rigtig slutter.
Jørn Martin Steenhold ser på forskellige legetøjsgrupper
Jørn Martin Steenholds legetøjsforskning beskriver også, hvad forskellen mellem leg og legetøj egentlig er. Det er nemlig to begreber, der handler om det materielle og det åndelige. Han fortæller også om pædagogiske og psykologiske klassifikationer. Der er blandt andet sat fokus på, hvordan børns udvikling stimuleres ved brug af legetøj. Legetøjsforskningen viser, hvordan både alder, handicap, forudsætninger m.m. har betydning for netop dette. Steenhold kommer ind på de socialantropologisk orienterede klassifikationer. I de klassifikationer anses legetøj for at være en sammenhæng mellem sociale og kulturelle traditioner. Der er stor forskel på den kultur, man er vokset op i, hvor henne i et land man bor og mange andre faktorer – for ikke at snakke om den opdragelse man har fået. De syv legetøjsgrupper, der bliver beskrevet i Legetøjsforskningen, er sansemotoriske, motoriske, manipulative, kikke- og lyttematerialer, forestille og kunst. Forskningen forklarer også om fire forskellige typer lege, som er aktivitetsleg, sanse- og operativ leg, eksperimenterende og skabende leg og sociale aktiviteter. Der er altså flere forskellige faktorer, som bl.a. levevilkår og livsstil, som legetøjsforskningen er baseret på baggrund af. Det, og meget mere, kan du læse om på borneliv.dk.
Børneliv er en hjemmeside, der giver adgang til legetøjsforskning og anden forskning i børns udvikling og verdensforståelse gennem leg.